Weekendje Bouillon (Ardennen)

Met oudjaar boekten we opnieuw een weekendje weg naar onze favoriete plek van dit jaar: de Ardennen. Deze keer trokken we niet naar de Hoge Venen en gingen we de andere kant van de Ardennen eens verkennen, namelijk Belgisch Luxemburg. Hier hadden we zeker geen spijt van want we hebben weer enkele prachtige plekjes mogen ontdekken!

Verblijf

We boekten ons verblijf in hotel ‘Le Florentin’ in het stadje Florenville. Via Weekendesk vonden we een goede deal waarbij een overnachting, welkomstdrankje, ontbijt, late check-out, en toegang tot de ontspanningsruimte zat inbegrepen. We betaalden hiervoor 165 euro. Van te voren konden we reeds ruim op tijd onze maaltijd kiezen voor s’avonds die op de kamer werd gebracht. We werden bij aankomst goed ontvangen en waren zeer tevreden van deze moderne kamer met balkon. Een minpuntje is dat het ontbijt nog steeds doorgaat in de (kleine) buffetruimte. We hadden dit toch liever op de kamer gekregen met de huidige coronatoestand.

Dag 1: bezoek aan Le tombeau du Géant en Rocher du Hat

Onze eerste stop was ‘Le tombeau du Géant’ in Botassart vlakbij Bouillon. Dit prachtige panorama is geklasseerd als bijzonder erfgoed van Wallonië. De naam komt voort vanuit een legende waarbij het lichaam van een Gallische reus gevonden en vervolgens begraven werd op deze heuvel. Wanneer je je parkeert op de parking in Rue de Châteaumont, kom je meteen aan het uitzichtpunt. Je kan er ook nog mooi en lang wandelen rondom de oevers van de Semois helemaal tot in Bouillon. Verschillende wandelingen zijn mogelijk. Doordat het sneeuwde, was het bij ons niet zo makkelijk om de steile afdaling te maken dus namen we een kijkje aan het uitzichtpunt en wandelden we nog even rond in de omgeving.

Vervolgens reden we verder naar ‘Rocher du Hat’. Je parkeert je het beste aan de aanlegsteiger voor kajaks ter hoogte van ‘Rue de l’Embarcadère’ in Chiny. Rocher du Hat bevindt zich in de Gaumestreek. De wandeling is ongeveer 5 km en je volgt de gele driehoekjes met nummer 25. Eerst wandel je doorheen de wouden door naar de top waarbij je een prachtig uitzicht krijgt over de Semoisvallei.

Dag 2: Bouillon

Op 1 januari gingen we Bouillon en de omgeving zelf verkennen. Bouillon is een prachtig stadje met een indrukwekkend middeleeuws kasteel als herkenningspunt. Bouillon is omgeven door de Semois-rivier en de ideale plaats om enkele grote wandelingen te beginnen rondom de Semois. Bouillon zelf is niet zo groot maar wel erg mooi om te fotograferen en rond te kijken. Het staat niet voor niets bekend als één van de mooiste steden in de Ardennen.

Na het centrum zelf te bezichtigen, trokken we richting de ‘belvédère van Bouillon’. Een uitkijktoren met maar liefst acht verdiepingen die telkens een 360 graden zicht bieden over de stad en omgeving. De toren bevindt zich op 385m hoogte.

Als laatsten gingen we naar ‘La passerelle de l’epine’, boven de Semois. Deze voetgangersbrug is maar liefst 55 meter lang. Je kan zoals ons een mooie wandeling maken rondom deze brug of verschillende punten in Bouillon met elkaar verbinden en een extra lange wandeling maken.

Wij waren erg blij met deze nieuwe plekjes te ontdekken en vonden het spijtig dat we niet langer konden blijven om de streek verder te verkennen! Vanuit Bouillon zijn er enorm veel mogelijkheden om zowel korte als langere wandelingen te maken rondom de Semois.